سوالات آزمون وکالت 1404 ، درس اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه


دسته بندی: آموزش وکالت
سوالات آزمون وکالت 1404 ، درس اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه

سوالات آزمون وکالت اسکودا 1404 ، درس اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه  :

 

61. کدام مورد در خصوص اصول لفظى واصول عملى، صحیح است؟

1)اصول لفظى کاشف از واقع نیستند ولى اصول عملى به صورت ظنى کاشف از واقع هستند.

2)هیج کدام کاشف از واقع نیستند.

3)هر دو به صورت ظنى کاشف از واقع هستند.

4) اصول لفظى به صورت ظنى کاشف از واقع مستند ولى اصول عملى کاشف أز واقع نیستند.

 

62. در کدام مورد شک و تردید در بقاى مستصحب ناشى از شک در وجود مقتضى است؟

1)در عقد هبه چنانچه متهب در زمین زراعى که به او هبه شده است زراعت کند و تردید شود که آیا حق رجوع واهب از بین رفته یا باقى است.

2)در عقد نکاح دائم اگر به دلایلى شک کنیم که آیا عقد به واسطه طلاق یا فسخ منحل شده است یانه.

3)اگر در خیار تبعض صفقه ذوالخیار در زمان اول خیار خود را اعمال نکند و تردید در بقا و زوال خیار شود.

4)اگر در عقد نکاح دائم رفتارى از زوجه سر زند که معلوم نباشد مصداق نشوز هست تا موجب سقوط حق نفقه شده یانه

 

63. درباره لزوم پرداخت نفقه زوجه در عقد نکاح دائم، کدام مورد درست است؟

1)وجوب عینى تعیینی

2)وجوب کفایی تخییرى

3)وجوب عینى تخییرى

4)وجوب کفایی تعیینى

 

64. مسئله زیر، مصداق کدام مورد است؟

«هرگاه کسى به مغازه دارى مبلغى بدهکار باشد ولى نمى داند بدهى او به فلان مغازه دار بوده یا مغازه دار مجاور آ»

1)دوران بین اقل واکثر - شبهه حکمى - اصل برائت

2)دوران بین متباینین - شبهه موضوعى - اصل احتیاط

3)دوران بین اقل و اکثر - شبهه موضوعى - اصل برائت

4)دوران بین متباینین - شبهه حکمى - اصل احتیاط

65. کدام مورد، داراى مفهوم مخالف است؟

1)ضامنى که به قصد تبرع ضمانت کرده است حق رجوع به مضمون عنه ندارد.

2)سارق محکوم به حد مى شود.

3) عرض دریای سرزمینی از خط مبدا 12 مایل دریایی است.
4)هرکس حق دارد شغلى راکه بدان مایل است انتخاب کند.

 

66. ماده 195 قانون مدنى: (معامله در حال مستى، به واسطه فقدان قصد، باطل أست.) ناظر به کدام دلالت است؟

1)دلالت تنبیه و ایماء به مدلول سیاقى

2)دلالت اقتضا به مدلول سیاقى

3)دلالت اشاره به مدلول سیاقى

4)دلالت اقتضا و اشاره به مدلول سیاقى

 

67. براساس اصل تأخر حادث صدور دو وصیت نامه از متوفا که تاریخ یکى معلوم ودیگرى نامعلوم باشد، داراى چه حکمى است؟

1)وصیت نامه بدون تاریخ رانمى توان آخرین اراده موصى دانست، پس باید به وصیت نامه معلوم التاریخ عمل کرد.

2)وصیت نامه بدون تاریخ را مؤخر فرض کرده، به عنوان آخرین اراده موصى باید به آن عمل کرد.

3)وصویت نامه معلوم التاریخ را مؤخر فرض کرده، به عنوان آخرین اراده موصى باید به آن عمل کرد.

4)تقدم وتأخر هیج یک از دو وصیت نامه قابل اثبات نیست، پس حکم به بطلان وصیت داده مى شود.

 

 

 

 

68. ماده 145 قانون مجازات اسلامى: «مسئولیت کیفرى در حدود، قصاص وتعزیرات تنها زعانى محقق است که فرد حین ارتکاب جرم، عاقل، بالغ ومختار باشد.» درخصوص عقل وبلوغ واختیار بیانگر کدام نوع از اقسام عام است؟

1)مجموعی

2)افرادی

3)بدلی

4)استغراقی

 

69. کدام یک از مواد قانونی زیر مفهوم مخالف ندارد؟

1)ماده 808 قانون مدنی: «هرگاه مال غیر منقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد، حق شفعه به وجود می آید.»

2)اصل 47 قانونی اساسی: «مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد محترم است.»

3)ماده 1054 قانون مدنی: «زنای با زن شوهردار یا زنی که در عده رجعیه است موجب حرمت ابدی است.»

4)ماده 720 قانون مدنی: «ضامنی که به قصد تبرع ضمانت کرده باشد حق رجوع به مضمون عنه را ندارد.»

70. صدور دو وصیت متعارض و بدون تاریخ از متوفا چه حکمی دارد؟

1)بر اساس قاعده قرعه باید به یکی عمل کرد.

2)بر اساس اصالة الاشتغال باید به هر دو وصیت عمل شود.

3)بر اساس اصالة التخییر عمل به یکی اختیاری است.

4)تعارض موجب سقوط اعتبار هر دو وصیت میشود.

 

 

 

 

 

71. با توجه به متن زیر کدام مورد صحیح است؟

«یجوز للقاضی أن یحکم بعلمه من دون بیئة فی حقوق الناس وکذا فی حقوق الله تعالى بل لا یجوز له الحکم بالبیئة اذا کانت مخالفة لعلمه»

1)جایز است قاضی به علم خود در حقوق الناس و حقوق الله حکم کند مگر اینکه بینه بر خلاف علم او باشد.

2)جایز است قاضی طبق علم خود عمل کند اگر موافق با بینه باشد.

3)اگر بینه مخالف علم قاضی باشد جایز نیست که قاضی بر طبق بینه حکم کند.

4)فقط در فرض فقدان بینه قاضی میتواند به علم خود در حقوق الناس و حقوق الله حکم کند.

 

72. با توجه به متن زیر کدام مورد صحیح است؟

«لا یجوز للقاضی أن یعلم احد الخصمین کیفیة الاحتجاج وطریق الغلبة، هذا اذا لم یعلم أن الحق معه و الا جاز.»

1)جایز نیست که قاضی کیفیت احتجاج و راه غلبه بر طرف دعوی را آموزش دهد. مگر اینکه بداند حق با اوست.

2)جایز است که قاضی کیفیت احتجاج و راه غلبه بر طرف دعوی را آموزش دهد.

3)جایز نیست که قاضی کیفیت احتجاج و راه غلبه بر طرف دعوی را آموزش دهد.

4)جایز نیست که قاضی کیفیت احتجاج و راه غلبه بر طرف دعوی را آموزش دهد. هر چند بداند حق با اوست.

 

 

 

 

 

 

 

73. با توجه به متن، زیر وکالت در کدام مورد صحیح است؟

«یشترط فی الوکالة التنجیز بمعنى عدم تعلیق اصل الوکالة بشیء.»

1)على خطاب به حسن بگوید تو را وکیل در فروش خانه ام میکنم اگر ماه آینده فرابرسد.

2)علی خطاب به حسن بگوید تو را وکیل در فروش خانه ام میکنم اگر حسین در فلان اداره استخدام شود.

3)علی خطاب به حسن بگوید به تو وکالت دادم که خانه ام را بفروشی اگر حسین از سفر برگردد.

4)علی خطاب به حسن بگوید تو را وکیل در فروش خانه ام میکنم اگر فلان زمین را بخرم.

 

74. مطابق با نظر نویسنده در دو فرض زیر به ترتیب آیا وکیل میتواند خریدار کالا از موکل یا فروشنده کالا به وی باشد؟

«لو وکله فی بیع سلعة أو شراء متاع بما یعم نفسه فلا اشکال و إن اطلق فیجوز ان یبیع السلعة من نفسه او یشترى له متاعه من نفسه أم لا ؟ اقواهما الأول»

1)خیر بله

2)بله بله

3)خیر - خیر

4) بله - خیر

 

75. متن زیر ناظر به کدام مورد است؟

«لو وکله فی قبض دینه من شخص فمات قبل الأداء لم یکن له مطالبة وارته الا ان یشملها الوکاله.»

1)وکیل قبل از ادای دین از سوی بدهکار فوت کند.

2)بدهکار قبل از پرداخت دین به وکیل طلبکار فوت کند.

3)موکل قبل از پرداخت دین از سوی بدهکار فوت کند.

4)وکیل قبل از مطالبه دین از ورثه بدهکار فوت کند.

 

76.  با توجه به متن زیر، کدام برداشت صحیح است؟

«لو التمس المدّعى ان یکتب له صورة الحکم او اقرار المقر فالظاهر عدم وجوبه الا اذا توقّف علیه استنقاذ حقّه»

1)بر قاضى نوشتن صورت حکم یا اقرار مقر به درخواست مدعى واجب نیست هر چند استیفاى حق متوقف بر آن باشد.

2)بر قاضى نوشتن صورت حکم یا اقرار مقر به درخواست مدعى واجب است.

3)برقاضى نوشتن صورت حکم یا اقرار مقر به درخواست مدعى واجب نیست.

4)برقاضى نوشتن صورت حکم یا اقرار مقر به درخواست مدعى واجب نیست مگر اینکه استیفاى حق متوقف بر آن باشد.

 

77. با توجه به متن زیر، کدام مورد صحیح است؟

«لا یجوز للحاکم ان یحکم بشهادة شاهدین لم یحرز عدالتهما عنده ولو اعترف المدّعى علیه بعد التهما لکن اخطاءهما فى الشهادة

1)حاکم درهیچ صورتى نمى تواند با شهادت دو شاهدى که عدالتشان نزد او احراز نشده حکم نماید.

2)حاکم نمى تواند با شهادت دو شاهدى که عدالتشان نزد او احراز نشده حکم کند مگر اینکه مدعى علیه به عدالت آنها اعتراف کند ولى آنها را در شهادت داراى اشتباه بداند.

3)حاکم مى تواند با شهادت دو شاهدى که عدالتشان نزد او احراز نشده نیز حکم کند اکر مدعى علیه به عدالت آنها اعتراف کند و آنها را در شهادت داراى اشتباه نداند.

4)حاکم مى تواند با شهادت دو شاهدى که عدالتشان نزد او احراز نشده نیز حکم کند اگر مدعى علیه به عدالت آنها اعتراف کند.

 

 

 

 

78. مطابق با متن زیر، کدام مورد صحیح است؟

*لا تقبل الشهادة على الشهادة فى الحدود لإجراء الحد واما فى سایر الاثار فتقبل.))

1)حد سرقت جارى ومال گرفته مى شود.

2)حد سرقت جارى نمى شود و مال نیز گرفته نمى شود.

3)حد سرقت جارى نمى شود ولى مال گرفته مى شود.

4)حد سرقت جارى مى شود ولى مال گرفته نمى شود.

 

79.  با توجه به متن زیر، در کدام مورد قبول شهادت محل تأمل است؟

«النسب لا یمنع عن قبول الشهادة کالاب لولده وعلیه والولد لوالده و هل تقبل شهادة الولد على والده؟ فیه تردّد

1)شهادت پدر علیه فرزندش

2)شهادت پدر به نفع فرزندش

3) شهادت فرزند به نفع پدرش

4)شهادت فرزند علیه پدرش

 

80کدام مورد زیر، صحیح است؟

1)تقبل شهادة المخالف فى الاصول

2)تقبل شهادة المخالف فى الفروع

3)تقبل شهادة المرتکب الصغیرة على الاحوط

4)تقبل شهادة المرتکب الکبیرة