آیین نامه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
دسته بندی: اخبار عمومی

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مقدمه: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با محوریت تسهیل مراجعات عموم مردم به منظور جلوگیری در اتلاف وقت افراد، چند سالی است که در جوار محاکم تأسیس شده اند. بنابراین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده ها و صرفهجویی در وقت و هزینه گروههای مختلف، شفاف سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصت های برابر با رفع موانع اداری راهاندازی شده اند. آیین نامه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رئیس قوه قضاییه در راستای رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از فناوریهای جدید در روند دادرسی، آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی را در 22 خرداد ماه سال 91 تصویب کرد و در اجرای ماده 2 آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی مصوب 22 خردادماه سال 91 رئیس قوه قضاییه، دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی را ابلاغ کرد. آیین نامه مصوب سال 96 رئیس قوه قضاییه و دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی به موجب مادهی 39 آییننامه جدید، جایگزین آیین نامه پیشین شد. بنابراین؛ دفاتر خدمات قضایی با هدف الکترونیکی شدن اقدامات قضایی و همینطور دسترسی راحت تر افراد به کارشناسان قوه قضاییه تشکیل شدهاند.حوزه فعالیت دفاتر خدمات قضایی اغلب در محدوده ثبت و پیگیری قضایی است. در این مطلب به توضیح وظایف دفاتر خدمات قضایی و شیوه طرح دعوا به صورت الکترونیکی میپردازیم. در ادامه همراه ما باشید. وظایف دفاتر خدمات قضایی عبارت اند از: مطالعه بیشتر: ثبت نام آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مواد امتحانی آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شرایط تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: فراخوان تاسیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به عنوان متولی امر، فراخوان تأسیس دفاتر خدامت الکترونیک قضایی را با عنایت به نیازمندی سالیانه در مراکز استانها و شهرستانها از طریقهای وبسایتهای مربوطه (www.adliran.ir) اعلان مینماید. متقاضیان تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پس از اعلان نهاد مربوطه مبنی بر نیازمندی تأسیس دفاتر میبایست شرایط عمومی و اختصاصی ذیل را دارا باشند شرایط عمومی تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شرایط اختصاصی تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط با حقوق، فقه و حقوق و علوم قضایی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزه های علمیه توجه: دریافت پروانه و اشتغال در دفتر برای افراد مذکور در ذیل ممنوع می باشد مراحل گزینش آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی طبق گفته های مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی آزمون در 2 مرحله کتبی و شفاهی برگزار میشود. درواقع بخش اول شبیه آزمونهای دیگر است و بخش دوم با دعوت از شرکتکنندگان به صورت شفاهی یا همان مصاحبه برگزار میشود. پس از انجام مصاحبه، امتیازی برای مجموع این 2 مرحله ثبت میشود. امتیاز به دستآمده، داوطلبان را در 2 گروه «پذیرفته شده» و «پذیرفته نشده» طبقهبندی میکند. کسانی که حداقل 70درصد نمره تراز میانگین یک درصد حائزان بالاترین نمره تراز را احراز کنند، میتوانند وارد مرحله دوم شوند. پس از مصاحبه و طی مراحل بعدی پذیرفتهشدگان در مسیر دریافت پروانه قرار می گیرند. مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در خصوص جزئیات پروانه تاسیس دفاتر خدمات قضایی اعلام کرده است: شرکت کنندگان برای دریافت پروانه راهاندازی دفتر خدمات الکترونیک قضایی 5 مرحله را پشت سر میگذارند. گام اول، شرکت در آزمون کتبی است. بعد از آزمون کتبی مصاحبه علمی خواهند داشت و در مرحله سوم، صلاحیتهای لازم که شامل شرایط عمومی و اختصاصی است احراز میشود. در مرحله بعد حفاظت اطلاعات قوه قضاییه که مسئول نظارت بر صلاحیتهای افراد است، تاییدیه لازم را صادر می کند و در مرحله پنجم، دفاتر بر اساس اولویت راهاندازی خواهند شد. طبق اعلام سازمان سنجش تعداد 13 هزار و 917 داوطلب در آزمون صدور مجوز تأسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی 1401 ثبتنام کردند و این آزمون در 24 آذر ماه سال جاری برگزار شد. از مجموع ثبت نام کنندگان حدود 60 درصد مرد و 40 درصد زن بودند. مصاحبه های آزمون ها اغلب چهارچوب های مشابهی دارد و شرکت کنندگان آنها باید موارد مشابهی را رعایت نمایند. شیوههای طرح دعوا به صورت الکترونیکی به دو صورت ذیل می باشد: جهت دریافت مشاوره های حقوقی با وکلای متخصص اینجا کلیک فرمایید پنج مرحله برای دریافت پروانه راهاندازی دفتر خدمات الکترونیک قضایی:
جدیدترین نوشته ها