آیین نامه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

- مقدمه
- آییننامه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
- وظایف دفاتر خدمات قضایی
- شرایط تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
- مراحل گزینش آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
- شیوههای طرح دعوا به صورت الکترونیکی
مقدمه
دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف تسهیل مراجعات مردمی و جلوگیری از اتلاف وقت، چند سالی است که در جوار محاکم تأسیس شدهاند. این دفاتر با کاهش مراجعه حضوری به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پروندهها، و صرفهجویی در وقت و هزینه، به شفافسازی فرایندها و افزایش کارآمدی نظام قضایی کمک میکنند. افزایش سرعت، دقت و کیفیت رسیدگی و افزایش رضایتمندی مردم از اهداف مهم راهاندازی این دفاتر است.
آییننامه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی در سال 91 به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال این دفاتر نیز ابلاغ شد. آییننامه مصوب سال 96 جایگزین آییننامه قبلی شد و به الکترونیکی شدن اقدامات قضایی و دسترسی راحتتر مردم به کارشناسان قوه قضاییه کمک شایانی کرده است. حوزه فعالیت اصلی این دفاتر، ثبت و پیگیری امور قضایی است.
وظایف دفاتر خدمات قضایی
وظایف اصلی دفاتر خدمات قضایی شامل ثبت و پیگیری انواع دادخواستها، شکواییهها، اظهارنامهها و ... است. برخی از این وظایف عبارتند از:
- ثبت دادخواستهای بدوی دادگاههای حقوقی، خانواده و شورای حل اختلاف
- ثبت شکوائیه
- ثبت واخواهی و تجدیدنظر
- ثبت اعاده دادرسی
- ثبت دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری
- اعتراض به قرارهای نهایی دادسرا
- اعتراض ثالث
- دعاوی طاری
- درخواست تامین دلیل و تامین خواسته
- ثبت اظهارنامه
- ثبت لایحه
- پیگیری ابلاغ الکترونیکی
- پیگیری آخرین وضعیت پروندهها
- ثبت نام در سامانه قوه قضاییه
- تمدید پروانه وکلا
شرایط تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه فراخوان تأسیس این دفاتر را اعلام میکند. متقاضیان باید شرایط عمومی و اختصاصی زیر را دارا باشند:
شرایط عمومی
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
- التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه
- تدین به دین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی
- عدم اعتیاد به مواد مخدر
- عدم سوء پیشینه کیفری
- دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای آقایان)
- توانایی جسمی و روحی لازم
شرایط اختصاصی
- مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشتههای مرتبط
- حداقل بیست و پنج سال سن
- پنج سال سابقه کار مرتبط
- آشنایی با رایانه
توجه: دریافت پروانه و اشتغال در دفتر برای وکلای دادگستری، مشاوران، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات محکوم به انفصال دائم، شاغلان به امر تجارت، کارمندان دولت و مؤسسات عمومی غیر دولتی ممنوع است.
مراحل گزینش آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
آزمون در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار میشود. کسانی که حداقل 70 درصد نمره تراز میانگین یک درصد حائزان بالاترین نمره تراز را کسب کنند، به مرحله مصاحبه راه مییابند. پس از مصاحبه و احراز صلاحیتها، پذیرفتهشدگان در مسیر دریافت پروانه قرار میگیرند. این مراحل شامل آزمون کتبی، مصاحبه علمی، احراز صلاحیتها، تأییدیه حفاظت اطلاعات و راهاندازی دفتر بر اساس اولویت است.
شیوههای طرح دعوا به صورت الکترونیکی
طرح دعوا به صورت الکترونیکی از طریق دو روش امکانپذیر است:
- از طریق درگاه خدمات الکترونیکی: ثبت دادخواست یا شکواییه پس از ورود به درگاه خدمات قضایی الکترونیکی و دریافت کد رهگیری انجام میشود. سپس باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه و هزینهها را پرداخت کنید. وکلا میتوانند از طریق سامانه عدلایران اقدام کنند.
- با رجوع به دفاتر خدمات الکترونیک: مراجعه کننده اطلاعات و مدارک مورد نیاز را به دفتر خدمات قضایی ارائه میدهد. تمام عناوین خواسته و اتهام در این دفاتر قابل طرح نیست.